Partituur van Zoet & Zout (2014-2018) is de titel van mijn bijdrage aan Balanceren tussen Zoet en Zout van de Bewaerschole op Schouwen-Duiveland. Het proces van de Partituur van Zoet en Zout onderzoekt de ervaring van leven met zoet en zout. Ervaringen van onder anderen de mosselvisser, de boer, de duiker, de ecoloog en de bijenhouder.
Het slotakkoord is een ‘membraan’ tussen het landschap en de ervaring. De Partituur Van Zoet en Zout bestaat uit een installatie en een kunstenaarsboek. Zie de film van Digna Sinke hierover.
De installatie verbindt zich met het landschap door de materie -zout, aarde, zand, klei, wier, was, honing en suikerbiet – er letterlijk in op nemen. De omstandigheden oefenen invloed uit op het werk, het roest, het verweert. Zoute spree, zoet regenwater, wier, was, suikerbiet, klei en ijzer uit zoute kwel schrijven hun ‘partituur’ op doek.
De Partituur Van Zoet en Zout, het kunstenaarsboek, wordt gepresenteerd met een performance gebaseerd op het Schouwse lexicon door Michiel Romeyn, acteur en beeldend kunstenaar. In het dorpshuis is ook de Partituur van Zoet en Zout-projectie te zien: een vierkante kilometer zoet en zout.
Het Proces:
Met mijn als atelier ingerichte bus achterhaalde ik op verschillende locaties op Schouwen-Duiveland wat leven met zoet en zout water betekent, een zoektocht naar mythes, verhalen, herinneringen en beelden. Interactief te volgen op mijn blog, via de gerelateerde locaties. http://partituur.marjolijnboterenbrood.nl/kaart/
Ik zie het bijdrage als een proces van verzamelen, wroeten, spitten, zaaien, mesten, laten groeien, uitbroeden, hopelijk oogsten, vieren en dan doorgeven en delen.
Ik maakte films van ‘zout licht’, tekende de ‘gulle grond’ en het zout en zoet, bestudeerde de waterlopen van Schouwen, volgde het trage vloeien van het zoet van Schouwen; de honing, bekeek de tekeningen van Van Leeuwenhoek van een zoutkristal die hij zag door zn microscoop, spiraalde om Zonnemaire, sprak deskundigen en bewoners, zocht de grenzen van zoet en zout, liep letterlijk de km2 rond Dreischor, het project van onderzoeker aan de Wageningen UR, Joop Schaminee. Met hem ging ik mee op onderzoek naar brakke vegetatie in de Zoeten en Zouten Haard en de km2 van Dreischor. Voor zijn boek over de km2 maakte ik een wereldkaart met Schouwen als kern en z’n relaties met de wereld. Ook ontwikkelde ik het ‘Zoet & Zout’ kwartet waarin woorden en beelden samenvallen en je het ‘zoet en zout’ kan spelen. Bij de opening van de tentoonstelling werd de ‘partituur’ ten gehore gebracht door agrariër Jaap Verseput op saxofoon.
Mede mogelijk gemaakt door de stichting de Bewaerschole, Mondriaanfonds en stichting Stokroos