Uitnodiging Podium Vlieland 26 augustus 20.00 uur.
Marjolijn Boterenbrood vertelt over haar komende ‘artist in residence’-tijd op het eiland. Op uitnodiging van ITGWO werkt ze vier periodes door het jaar heen op het eiland vanuit het atelier van Betsy Akersloot-Berg en hoopt daarmee in haar voetsporen te treden. Net als Betsy Akersloot-Berg zal Boterenbrood’s werk zal zich afspelen in de natuur, buiten, als direct gevolg van de omstandigheden, regen, storm, golven zullen hun sporen tekenen op doek.
Zij gaat op zoek naar fenomenen van het eiland, naar wind en storm, het zoute water, getij, golven, regen, micro-organismen in de grond. Hoe trekt het landschap van Vlieland zijn sporen? Letterlijk wil zij proeven doen met de materie van het landschap -zout, aarde, zand, klei, wier, was en honing. Zij wil experimenteren met papier in de golven, met textiel in de bosgrond, met houtskool dat de woeste wind noteert . Om zo te proberen te ontdekken hoe het landschap -golven, wind- een eiland-oeuvre kunnen maken. In gesprekken met de boswachter, de marine bioloog, de imker, de jutter en de militair praat ze over de betekenis die het landschap voor hen heeft.
Op verzoek van Into The Great Wide Open is beeldend kunstenaar Marjolijn Boterenbrood op Vlieland om onderzoek te doen voor een project in 2021. Haar werk is altijd het gevolg van onderzoek naar een plek: een park, een vallei, een stadsdeel of een eiland. Ze ziet haar werk als een proces van verzamelen, wroeten, spitten, zaaien, mesten, laten groeien, uitbroeden, oogsten, vieren doorgeven en delen. Een eiland is met z’n begrenzing en relatieve isolatie een bijzonder onderzoeksgebied. De uitdagingen waar Vlieland voor staat, de kwetsbaarheid in deze tijd van zeespiegelstijging zijn dringend en actueel.
Hiermee wordt dit onderdeel van haar langlopende onderzoek naar de wijze waarop het landschap betekenis krijg. Dit project is een direct vervolg op mijn eerder gerealiseerde projecten: The Landscape Speaks, Layers of Perception (2016-20) en de Partituur van Zoet en Zout (2015-18).
Lees meer over Betsy Akersloot Berg en werken in de natuur in Mister Motley
De Passage is de zomertentoonstelling in Nieuw Dakota in Amsterdam. In maart deed Nieuw Dakota een oproep aan kunstenaars om te reflecteren op de Corona-periode. Ruim 75 kunstenaars reageerden met uniek werk. De Passage wordt regelmatig aangevuld met nieuw werk. De tentoonstelling is te bezoeken vanaf 12 juli tot en met 30 augustus. Ook mijn Corona-werken zijn daar te zien. Welkom!
Met zeebioloog Marnix van Stralen deed ik in 2019 een experiment om mosselen op een linnen doek te laten groeien. Het werd loodzwaar van de groeiende massa mossels. Tegelijk verteerde het linnen en scheurde het af en zonk naar de bodem van de Grevelingen. Een jaar later probeerden we het opnieuw. Geen mosselen maar wel een rijkdom aan zakpijpen, kreeftjes, kril, en weerbomen.
Volg Tekens van een eiland op mijn blog op de site van ITGWO, Into the Great Wide Open op Vlieland.
In de zomer van 2019 reisde ik naar Kirgistan met een groep botanici. Landschapsarchitect Maike van Stiphout vroeg mij mee te reizen. Doel van de reis was het onderzoeken van de rijkdom van het botanische leven in Kirgistan en de relatie die de Kirgiezen hebben met hun landschap. Zie blog
nog tot 26 februari
In Arti et Amititiae bij Of all places, deel van de tentoonstelling Open Call.De opening is op vrijdag 10 januari van 19 uur tot 22 uur
Met op donderdag 16 januari om 20.30 uur een lezing van filosoof Maarten Doorman. De tentoonstelling is tot en met 26 februari.
Digna Sinke maakte een serie mooie portretten van alle kunstenaars die meededen met het Zoet & Zout project over Schouwen Duiveland. Die over Marjolijn B zie hier
Marjolijn Boterenbrood presenteert de Partituur van Zoet & Zout in Huis De Pinto in Amsterdam.
Dit kunstenaarsboek, in de vorm van een bijenkast gaat over leven met zoet en zout. Ervaringen van de mosselvisser, de boer, de duiker, de ecoloog en de bijenhouder van Schouwen Duiveland. In de kast worden de ‘lagen’ die het eiland haar heeft laten zien, gebundeld als pagina’s in een boek. Net zoals de bijen in de korf hun vondsten van over het hele gebied transformeren. Zout, aarde, klei, wier, weer en water hebben hun invloed uitgeoefend, het landschap liet zijn sporen achter. Roest, aarde, zout en zoet water schreven hun ‘partituur’.
Programma Jaap Verseput, agrariër op Schouwen Duiveland, filmer en muzikant, speelt dePartituur op saxofoon Wanda Reisel, schrijfster, draagt haar gedicht Tienduizend Dingen voor Erik de Jong, landschapshistoricus, Artisleerstoel, leest een van de ‘pagina’s’ uit het boek Marjolijn Boterenbrood toont haar Partituur van Zoet & Zout Jaap & ElectRrick spelen ‘t slotakkoord na de virtuele bijdrage van acteur Michiel Romeijn Waar Huis De Pinto Partituur van Zoet & Zout van Marjolijn Boterenbrood komt voort uit het kunstproject ‘Balanceren tussen Zoet en Zout’ op Schouwen Duiveland. Voor meer informatie: |